سبد خرید 0
سبد خرید 0

خط نستعلیق

ثلث‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬محقق‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬توقيع          ريحان‭ ‬و‭ ‬رقاع‭ ‬و‭ ‬نسخ‭ ‬و‭ ‬تعليق

ذكر‭ ‬خط‭ ‬هشتمين‭ ‬شد‭ ‬اما                    مخفي‭ ‬به‭ ‬طريقه‭ ‬معما

هر‭ ‬گه‭ ‬شش‭ ‬و‭ ‬هفتمين‭ ‬بخواني            نام‭ ‬خط‭ ‬هشتمين‭ ‬بداني (مجنون‭ ‬هروي،‭ ‬آداب‭ ‬المشق)‬

حروف‭ ‬الفبا‭ ‬مجموعه‭ ‬اي‭ ‬از‭ ‬اشكال‭ ‬انتزاعي‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬چون‭ ‬در‭ ‬كنار‭ ‬يكديگر‭ ‬قرار‭ ‬مي‭ ‬گيرند‭ ‬،‭ ‬تشكيل‭ ‬واژگان‭ ‬مي‭ ‬دهند‭ ‬و‭ ‬واژگان‭ ‬وسيله‭ ‬انتقال‭ ‬پيام‭ ‬اند‭ . ‬حروف‭ ‬الفبا‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬زبان‭ ‬و‭ ‬ادوار‭ ‬مختلف‭ ‬،‭ ‬توسط‭ ‬طراحان‭ ‬آن‭ ‬دوره‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬مقتضيات‭ ‬و‭ ‬شرايط‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬طراحي‭ ‬شده‭ ‬است‭ . ‬اين‭ ‬امر‭ ‬پيدايش‭ ‬اقلام‭ ‬متنوع‭ ‬طراحي‭ ‬حروف‭ ‬در‭ ‬كشورهاي‭ ‬مختلف‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پي‭ ‬داشته‭ ‬است‭ . ‬‮«‬‭ ‬در‭ ‬ميان‭ ‬ملل‭ ‬متمدنه‭ ‬،‭ ‬خط‭ ‬منحصراً‭ ‬وسيله‭ ‬نمايش‭ ‬و‭ ‬ضبط‭ ‬و‭ ‬تفهيم‭ ‬مقاصد‭ ‬و‭ ‬افكار‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬استثناء‭ ‬ذوق‭ ‬لطيف‭ ‬ايراني‭ ‬توانسته‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬مانند‭ ‬ساير‭ ‬آثار‭ ‬صنايع‭ ‬ظريفه‭ ‬نيز،‭ ‬استفاده‭ ‬كند‭  ‬و‭ ‬اينك‭ ‬قرن‭ ‬هاست‭ ‬كه‭ ‬خط‭ ‬ايراني‭ ‬يكي‭ ‬از‭ ‬مظاهر‭ ‬هنري‭ ‬ظريف‭ ‬ملي‭ ‬مي‭ ‬باشد‭ ‬‮»‬‭ ( ‬بياني‭ ‬1357‭ ‬،‭ ‬7‭ ). ‬خوشنويسي‭ ‬ايراني‭ ‬حدود‭ ‬هفت‭ ‬قرن‭ ‬پيوسته‭ ‬سير‭ ‬تكاملي‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬طي‭ ‬نموده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حدود‭ ‬قرن‭ ‬دهم‭ ‬به‭ ‬حد‭ ‬اعلاي‭ ‬ترقي‭ ‬و‭ ‬زيبايي‭ ‬و‭ ‬شيوايي‭ ‬رسيد‭ . ‬بدون‭ ‬شك‭ ‬اوج‭ ‬اين‭ ‬هنر‭ ‬ظريف‭ ‬را‭ ‬بايد‭ ‬در‭ ‬خط‭ ‬نستعليق‭ ‬جستجو‭ ‬كرد‭ . ‬‮«‬نستعليق‭ ‬را‭ ‬عروس‭ ‬خطوط‭ ‬اسلامي‭ ‬ناميده‭ ‬اند‭ ‬‮»‬‭ ‬‭(‬مهدي‭ ‬بياني‭ ‬،‭ ‬احوال‭ ‬و‭ ‬آثار‭ ‬خوشنويسان‭)‬‭ ‬كه‭ ‬از‭ ‬تركيب‭ ‬دو‭ ‬خط‭ ‬نسخ‭ ‬و‭ ‬تعليق‭ ‬پديد‭ ‬آمد‭.‬

‮«‬خط‭ ‬نستعليق‭ ‬از‭ ‬ذهن‭ ‬و‭ ‬ضمير‭ ‬قوم‭ ‬ايراني‭ ‬منشا‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬همگام‭ ‬با‭ ‬بسط‭ ‬و‭ ‬غناي‭ ‬ادبيات‭ ‬فارسي‭ ‬به‭ ‬تكامل‭ ‬رسيد‭ ‬و‭ ‬زيبا‭ ‬ترين‭ ‬خط‭ ‬جهان‭ ‬اسلام‭ ‬را‭ ‬پديد‭ ‬آورد‭ . ‬اين‭ ‬خط‭ ‬در‭ ‬حقيقت‭ ‬جلوه‭ ‬اي‭ ‬از‭ ‬واكنش‭ ‬هنر‭ ‬ملي‭ ‬ايرانيان‭ ‬بود‭ ‬كه‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬قومي‭ ‬ترك‭ ‬نژاد‭ ‬گسترش‭ ‬يافت‭ ‬و‭ ‬راهياب‭ ‬مقصدي‭ ‬روشن‭ ‬در‭ ‬ادبيات‭ ‬غنايي‭ ‬كشورمان‭ ‬شد‭ ‬‮»‬‭ ‬
‭)‬يعقوب‭ ‬آژند،‭ ‬خوشنويسي‭ ‬در‭ ‬قلمرو‭ ‬مكتب‭ ‬هرات)‭ .‬مكتب‭ ‬بغداد‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬در‭ ‬قلمرو‭ ‬خوشنويسي‭ ‬بيشترخصيصه‭ ‬عربيت‭ ‬داشت‭ ‬ولي‭ ‬كم‭ ‬كم‭ ‬ماهيت‭ ‬و‭ ‬خصيصه‭ ‬ايرانيت‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬حاكم‭ ‬شد‭ ‬كه‭ ‬مهم‭ ‬ترين‭ ‬نتيجه‭ ‬اين‭ ‬خصيصه‭ ‬،‭ ‬پديداري‭ ‬خط‭ ‬نستعليق‭ ‬توسط ايرانيان‭ ‬بود‭ .‬

اين‭ ‬خط‭ ‬حدود‭ ‬يك‭ ‬قرن‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انتشار‭ ‬و‭ ‬رواج‭ ‬تعليق‭ ‬يعني‭ ‬از‭ ‬نيمه‭ ‬دوم‭ ‬قرن‭ ‬هشتم‭ ‬به‭ ‬تدريج‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تلفيق‭ ‬خط‭ ‬نسخ‭ ‬و‭ ‬تعليق‭ ‬توسط‭ ‬ميرعلي‭ ‬تبريزي‭ ‬پديد‭ ‬آمد‭ . ‬نستعليق‭ ‬ضمن‭ ‬پويايي‭ ‬داراي‭ ‬ساختار‭ ‬بسيار‭ ‬محكم‭ ‬
و‭ ‬پيچش‭ ‬هاي‭ ‬لطيف‭ ‬و‭ ‬قوس‭ ‬هاي‭ ‬چشم‭ ‬نواز‭ ‬است‭ . ‬همچنين‭ ‬خطي‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬قاعده‭ ‬كه‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬حروف‭ ‬و
كلمات‭ ‬داراي‭ ‬اندازه‭ ‬هايي‭ ‬معين‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تقريبا‭ ‬تمام‭ ‬آن‭ ‬دور‭ ‬است‭ (‬دور‭ ‬يعني‭ ‬حركت‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬چرخشي‭ ‬،
دايره‭ ‬اي‭ ‬يا‭ ‬بيضي‭ ‬شكل‭) ‬و‭ ‬يك‭ ‬ششم‭ ‬آن‭ ‬سطح‭ (‬سطح‭ ‬يعني‭ ‬حركات‭ ‬قلم‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬افقي‭ ‬،‭ ‬عمودي‭ ‬و‭ ‬مايل‭ ‬مثلا‭ ‬حرف‭ ‬ك‭ . ‬‮«‬‭ ‬ايرانيان‭ ‬اين‭ ‬خط‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬ويژگي‭ ‬هاي‭ ‬زبان‭ ‬فارسي‭ ‬وضع‭ ‬كردند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬آنها‭ ‬با‭ ‬حذف‭ ‬اعراب‭ ‬،‭ ‬با‭ ‬حركت‭ ‬مواج‭ ‬و‭ ‬كشش‭ ‬آرام‭ ‬عناصر‭ ‬منحني‭ ‬افزودند‭ ‬‮»‬‭) ‬روئين‭ ‬پاكباز،‭ ‬دايره‭ ‬المعارف‭ ‬هنر‭.‬)

سطح و دور در خط نستعلیق: